Bu sayfada yeralan verilerin tamamı özgün içeriktir. Antrakt Sinema’dan izin almadan tamamı ya da parçası kopyalanamaz, kullanılamaz.

 

Bak ve iste bu kadını!..

Deniz Yavuz Yazıları

Zeki Demirkubuzun'un Türk sinemasının sıra dışı yönetmenlerinden olan Alp Zeki Heper'e ithafen çektiği bu filmi belki onun filmografisinde ilk sıradadır fakat kendi sözleriyle de kayıtlı olarak C Blok aslında sahibinin kabul ettiği bir ilk film değildir. C Blok bir hazırlık filmidir. Tam on iki sene sonra karşımıza çıkacak, sırasıyla Masumiyet, Üçüncü Sayfa, Yazgı, İtiraf, Bekleme Odası ve Kader isimli filmlerin oluşturduğu bir sinema anlayışının, bir anlatım bütününün ön hazırlık filmidir. Bunun yanı sıra C Blok için 'bir ilk film' tanımını yönetmenlik açısından değil de yapımcılık açısından yapabiliriz. Türk sinemasının önemli yönetmenlerinden olan adaşı Zeki Ökten'in yanında geçirdiği asistanlık yıllarının ardından yönetmen olarak filme aldığı bu proje Demirkubuz'un kurduğu şirketin, Mavi Film'in ilk yapımıdır.
Serap Aksoy, Zuhal Gencer ve Fikret Kuşkan'ın oldukça etkili oyunculuklar sergilediği filmde yönetmen karakterleri üzerinden insanoğlunun çaresizliklerini, seçimlerini, kıskançlıklarını, aslını, hayalkırıklıklarını ve samimiyetini sorgulamaya çalışıyor. Küçük burjuva Tülay yaşamını oluşturan evrelerden birinin sonunda, geldiği noktada kendisi için bir çıkış kapısı aramakta. Tamamen monoton bir hayat sürerken ona heyecan veren şeyler bir bir tükenirken kaçınılmaz bunalımın tam ortasında olan Tülay için artık zevk yeni aldığı ehliyetiyle araba sürmek, arkadaşıyla sıkıla sıkıla, bir görev gibi sinemaya gitmektir. Tülay'ın önünde büyük bir dağ vardır ve onu nasıl geçeceğini bilememektedir. Tülay'ın hizmetçisi Aslı ise farkında olmadan Tülay'ın muhtaç olduğu özgürlükle emirlere yanıt vermektedir. Onunla aynı statüde olan kapıcının oğlu Halet'le hesap etmeden muzır oyunlar oynamaktadırlar. Bu şehvetli oyunlardan birine tanık olan Tülay içinde bulunduğu evreyi tamamlamak için fırsatı yakalamıştır. Bu tanıklık onu cesaretlendirir. Halet artık Tülay'ın ilgisi altındadır. Bunalımda olan Tülay üzerine çöken bu kara bulutları dağıtmak için deniz kenarına gitmekte, yaşadığı alanlardan uzaklaşmakta kimi tehlikeleri göze almaktadır. Deniz kenarında sorular sorarak yanına yaklaşan ve ilk kez gördüğü bir balıkçıya korkarak da olsa cevap vermekte ve en önemlisi ona satmak istediği balıkları daha sonra alacağını söylemektedir. O an için cesaretin toplayamayan Tülay, hizmetçisinin hayatına tanıklığından hareketle, daha sonra deniz kenarında oynamaya çalıştığı oyunu bitirebilecektir. Tülay kocası Selim'de aslında ana karakter özellikleri taşımaktadır. Demirkubuz'un tercihiyle Tülay üzerine bina edilen C Blok'un gereğinden az yazılmış diyalogları en önemli sorunu diyebiliriz. Dönemin sinemasının en büyük sorunlarından biri olan ve bu tür filmlerin 'sisli puslu filmler', 'gri filmler' ya da 'bunalım' olarak tanımlanmasının başta gelen sebeplerinden olan bu durum C Blok'da karakterlerin boş boş bakmalarıyla tescilleniyor. Selim her ne kadar ana karakter olmasa da hizmetçisi Aslı'ya yaptığı kurlarla hikayede karşımıza çıkar ve Tülay kadar cesaretli olmadığı, korkaklığı anlaşılır. Tülay kendi çektiği fotoğraf içinde farkedilmemenin ötesinde yeni fotoğraflarını çekecek kimse dahi bulamamaktadır. Zengindir. Ailesine bakmakta, hizmetçili bir hayat sürdürmektedir. Bunalım içerisinde geçirdiği günlere de  yavaş yavaş başkaldırmaktadır. Kocası Selim'in şehirden ayrılırken ona tecavüzünün ardından o da şiddetle kıskandığı ama kendisi için büyük anlamlar ifade eden kapıcının oğlu Halet'e Halet'in dairesinde tecavüz eder. Serap Aksoy'un oldukça başarıyla oynadığı bu sahne bir ilk film olmasına rağmen sinema tariihimizdeki unutulmaz karelerden biri oldu. Halet, Asli ile oynaşmayıp, ilgisini çekmeyi başaran Tülay'la vakit geçirmeye başlamıştır. Cesur davranmaya başlayan Tülay artık daha  mutludur. Hatta tepkileri normale dönmüştür. Halet'in dikkatini çekebilmesi onu bunalımdan çıkarmıştı. Halet onu görmüştü. Her ne kadar onun seçtiği yoldan bunalımlı evre tamamlanamasa da kocası Selim'de hayatından çıkmış. Tülay yeni bir yaşam kurmaya başlamıştır. Yeni bir iş yeni bir ev…  C Blok statüleri farklı iki kadının amaçlarına ulaşırken nasıl kurnaz nasıl iki yüzlü olabileceğini gösteriyor bir yandan da.

Doksan iki dakikalık bu filmde Serap Aksoy (Tülay), Zuhal Gencer (Aslı), Fikret Kuşkan (Halet), Selçuk Yöntem (Selim)'in yanı sıra Ülkü Duru, Güler Ökten, Olgun Şimşek, Feridun Koç, Ajlan Aktuğ'da oynuyor. 1994 yapımı C Blok aynı yıl SİYAD – Sinema Yazarları Derneği'nin yılık değerlendirmesinde en iyi film, yönetmen, erkek oyuncu, yardımcı kadın oyuncu ve yardımcı erkek oyuncu ödüllerini alırken Ankara Film Festivali'nden de jüri özel ödülü, kurgu, umut veren yönetmen ve umut veren senaryo ödülleriyle döndü. Film 1995 yılında Kültür Bakanlığı'nca başarı ödülü ve aynı yıl İskenderiye Film Festivali'nde mansiyon ödüllerinin sahibi. Filmlerinde kısa da olsa görünme geleneğini halen sürdüren Zeki Demirkubuz C Blok'ta yüzünü son sahnede gösterip sesini de " Fatoş gelsenize, havayi fişek gösterisi başladı. Çok güzel görünüyor." diyaloğuyla duyuruyor. Sinemalarda vizyona giren C Blok o dönemde çok fazla seyirci sayısına ulaşamadan gösterimden kalkıyordu. Filmin DVD formatındaki ticari kopyası ise marketlerdeki yerini 2006 yılında aldı.
 

Ana Sayfa | Film Arşivi | Gelecek Program | Haberler | Gişe Raporu | Köşe Yazıları

Mesafeli Satış Sözleşmesi | Teslimat ve İade Şartları | Gizlilik Politikası

© Antrakt Sinema Gazetesi | Tüm Hakları Saklıdır